Veelgestelde vragen

Wil je meer weten of heb je een vraag, kijk dan eerst of jouw onderwerp tussen de veelgestelde vragen staat.

Staat de vraag er niet tussen?

Neem contact op
 

Hoe maak ik een account aan?

Klik hier om je te registreren en een account aan te maken. Je ontvangt binnen 10 minuten een e-mail met een link. Door op de link te klikken, bevestig je je registratie. Daarna kun je inloggen op de website en deelnemen aan alle veilingen.

Let op: als je iets wil schenken, kun je in eerste instantie volstaan met het opgeven van je e-mail adres. Pas nadat de schenking is geaccepteerd, hebben we meer gegevens nodig.

 

Is het nodig om bij registratie alle gegevens in te vullen?

Voor het correct afhandelen van betalingen, leveringen en dergelijke, hebben we alle gevraagde gegevens nodig. Schenkhet waarborgt jouw privacy zoals voorgeschreven in de wet persoonsregistratie.

Let op: als je iets wil schenken, kun je in eerste instantie volstaan met het opgeven van je e-mail adres. Pas nadat de schenking is geaccepteerd, hebben we meer gegevens nodig.

 

Waarom moet ik aangeven of ik mij als particulier of als bedrijf registreer?

Wij hebben deze informatie nodig om het juiste BTW- tarief te kunnen toepassen.

 

Ik heb geen bevestingse-mail ontvangen van mijn registratie. Wat nu?

Het kan maximaal 15 minuten duren voordat je de bevestigings e-mail ontvangt. Voorkom dat een e-mail van [email protected] terecht komt in je spambox. Dat kan door [email protected] toe te voegen aan je adresboek. Misschien heb je bij de registratie je e-mailadres verkeerd ingevuld. In dat geval kun je je het beste opnieuw registreren. Als je het juiste e-mailadres hebt gebruikt, maar toch geen e-mail ontvangt, neem dan contact met ons op.

Misschien is de e-mail helemaal niet afgeleverd en zelfs niet in je spambox terecht gekomen. Omdat een link in de e-mail is opgenomen kan de e-mail als mogelijke phishing e-mail worden aangemerkt. Je provider kan je hierover meer informatie geven.

 

Ik wil mijn account verwijderen. Hoe doe ik dat?

Je kunt je account niet zelf verwijderen. Stuur een e-mail naar [email protected] of vul het contactformulier in. We sturen je een e-mail met een bevestiging van de verwijdering.

 

Hoe log ik in?

Rechtsboven op de website klik je op inloggen. Vul vervolgens je gebruikersnaam en wachtwoord in. Pas na inloggen kun je meebieden op de veiling.

Let op bij gebruik van een openbare computer: sommige webbrowsers slaan automatisch wachtwoorden op. Zorg ervoor dat deze functie uit staat, zodat eventuele andere gebruikers niet kunnen inloggen (en deelnemen) onder jouw naam.

 

Ik kan niet inloggen. Wat kan ik doen?

Heb je je helemaal geregistreerd bij Schenkhet en kun je toch niet inloggen? Controleer dan eerst of je de capslock toets niet hebt aan staan. Lukt het inloggen nog steeds niet? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan via “wachtwoord” wijzigen in "Mijn profiel".

Lukt het inloggen daarna nog niet? Vul dan het contactformulier in of stuur een e-mail naar [email protected] In dringende gevallen kun je ook bellen met 024 - 648 7595.

 

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Ben je niet ingelogd dan staat op de inlogpagina een link waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanvragen: "Wachtwoord vergeten?". Klik op de link, vul je e-mailadres in en binnen tien minuten ontvang je een e-mail met link. Klik op die link, voer een nieuw wachtwoord in en klik op "Wachtwoord wijzigen". Daarna kun je inloggen met je nieuwe wachtwoord.

Ben je ingelogd, ga dan naar "Mijn profiel" bij "Mijn account" en klik op “Wachtwoord wijzigen?”. Voer een nieuw wachtwoord in en klik op "Wachtwoord wijzigen".

 

Gegevens wijzigen

Ben je geregistreerd en ingelogd? Dan zie je rechtsboven op elke pagina "Mijn account".

  • Klik op "Mijn profiel" in "Mijn account".
  • Je ziet je persoonsgegevens: breng de gewenste wijzigingen aan.
  • Klik op ‘wijzigingen opslaan’ om de gegevens te bewaren.

NB. Het e-mailadres kan niet worden gewijzigd.

 

Wachtwoord wijzigen

Je kunt je wachtwoord wijzigen wanneer je maar wilt. We raden zelfs vanwege de veiligheid aan om regelmatig een nieuw wachtwoord in te stellen.

  • Klik op "Mijn profiel" in "Mijn account"
  • Volg de aanwijzingen om je wachtwoord te wijzigen.
 

Account verwijderen

Wil je je account verwijderen? Vul dan het contactformulier in of stuur een e-mail naar [email protected] Je kunt je account niet zelf verwijderen.

 

Hoe weet ik naar welk goed doel mijn bod gaat?

Bij elk item is aangegeven voor welk goed doel de veilingopbrengst bestemd is. De schenker van het
item bepaalt het goede doel. Er kan alleen geschonken worden aan de goede doelen die deelnemen aan de veiling.
Bij sommige items kan de koper kiezen voor welk goed doel de veilingopbrengst bestemd is. Deze items herken je aan dit icoontje:
 

Waarom geld overmaken naar Veilet bv en niet naar een goed doel?

Schenkhet is onderdeel van Veilet bv. De veilingopbrengsten en financiële afwikkelingen lopen via Stichting Veilet Payments. De stichting zorgt voor de juiste afdrachten aan de goede doelen. Elk te veilen item is gekoppeld aan een goed doel. De goede doelen ontvangen per kwartaal een rapportage over de geveilde goederen en de daarbij behorende opbrengsten en kosten.

 

Welke goede doelen kan ik steunen via Schenkhet?

Alle goede doelen met een ANBI-status kunnen deelnemen aan Schenkhet. In het uitklap menu midden bovenaan op de homepage zie je altijd voor welke goede doelen er items worden geveild.

De volgende goede doelen zijn op dit moment aangesloten bij Schenkhet:

 

Kan ik kiezen naar welk goede doel mijn gewonnen item gaat?

Nee, meestal niet. De schenker van het item bepaalt naar welk goed doel de opbrengst gaat. Je kunt wel per goed doel bekijken welke items er ter veiling zijn en ervoor kiezen op die items te bieden.

Bij sommige items kan de koper wel kiezen voor welk goed doel de veilingopbrengst bestemd is. Deze items herken je aan dit icoontje:

 

Het goede doel dat ik wil steunen staat er niet bij. Wat nu?

Staat het goede doel dat jij wil steunen niet in het keuzemenu bovenaan de homepage? Vertel ons jouw goede doel! Elk goed doel met een ANBI status kan deelnemen aan Schenkhet. Je kunt via het contactformulier aangeven welk goed doel jij mist. Omdat Schenkhet een nieuwe veiling is, is het aantal goede doelen in de startfase nog beperkt. Het aantal zal in de komende maanden toenemen.

 

Welk gedeelte van mijn bod gaat naar het goede doel?

Er gaat 81% van de veilingopbrengst naar het goede doel. De overige 19% is ter dekking van de handling- en veilingkosten. Als de schenker van het item ervoor gekozen heeft eventuele ophaalkosten af te trekken van de veilingopbrengst, worden die kosten nog verrekend.
 

Welke kosten komen er nog bij mijn bod?

Er wordt 16% van het aankoopbedrag extra in rekening gebracht. Dit is ter dekking van de operationele kosten.
Als je ervoor kiest om de aankoop te laten verzenden, komen er nog verzendkosten bij. Klik hier voor meer uitleg over verzendkosten.

 

Waar kan ik op bieden?

Op Schenkhet.nl kun je bieden op verschillende goederen en diensten die zijn geschonken aan goede doelen.

 

Hoeveel kan ik bieden?

Je kunt bieden vanaf het bedrag dat bij de start van de veiling bij het item is vermeld. Met vastgestelde, minimale biedstappen kun je bieden, bekijk ze hier. De prijzen zijn inclusief BTW, tenzij anders aangegeven.

 

Wat zijn de minimale biedstappen bij het bieden?

Huidig hoogste bod Minimale biedstap
€ 0 - € 50 € 2,50
€ 50 - € 100 € 5
€ 100 - € 500 € 10
€ 500 - € 1000 € 15
Boven € 1000 € 50
 

Hoe kan ik zien welk bod van mij is?

Je eigen bod heeft altijd een afwijkende kleur. Het hoogste bod is dikgedrukt. Hieronder zie je een plaatje met twee eigen biedingen.

 

Ik krijg de melding dat mijn bod te laag is. Hoe kan dat?

Misschien heb je minder dan de minimale biedstap geboden. Op de pagina waar je een bod kunt uitbrengen, staat het eerstvolgende minimumbod altijd onder het huidige bod.

 

Veiling- en handlingkosten koper

Let op: er wordt 16% veiling- en handlingkosten bovenop je bod in rekening gebracht. Als je het item wilt laten verzenden, komen ook die kosten bovenop het aankoopbedrag.

 

Kan ik mijn bod ongedaan maken?

Ieder bod op een veiling is bindend en onherroepelijk. Indien je de hoogste bieder bent en jouw bod wordt aanvaard, dan ben je verplicht de transactie te voldoen. Voor meer informatie hierover verwijzen wij je naar de Algemene Voorwaarden.

 

Hoe weet ik dat ik overboden ben?

Dit kun je terugvinden op de pagina van het betreffende item. Ook kun je in "Mijn profiel" aangeven of je een e-mail wilt ontvangen op het moment dat je bent overboden. Tot slot kun je bij "Mijn biedingen" zien of je voor een bepaald veilingitem bent overboden.

 

Wat gebeurt er als ik het hoogste bod heb uitgebracht?

Je ontvangt een e-mail ter bevestiging. Daarin staat een link in om te betalen en aan te geven of je de aankoop wilt laten verzenden. Bij "Mijn bestellingen" kun je ook betalen.

 

Ik heb geen e-mail ter bevestiging ontvangen over mijn gewonnen item. Hoe kan dit?

Om uiteenlopende redenen kan het gebeuren dat een e-mail niet (op tijd) wordt bezorgd. Check eerst na inloggen op "Mijn bestellingen" of het item hier is vermeld. Je kunt hier de factuur downloaden en betalen. Als je je gewonnen item niet terugziet en je weet zeker dat je de hoogste bieder was, neem dan contact op via [email protected] onder vermelding van je naam, de betreffende veiling en het bod dat je hebt uitgebracht.

 

Hoe weet ik wat verzendkosten zijn voor het item waar ik op wil bieden?

Bij elk item dat verzonden kan worden, staan de verzendkosten vermeld. Als een item niet verzonden kan worden, staat dit ook vermeld.

De verzendkosten hangen onder andere af van het formaat, het gewicht en de kwetsbaarheid van een item. De verzendkosten worden altijd per object berekend. Wanneer je meerdere items tegelijk laat verzenden, krijg je dus geen korting.

 

Waarom wordt een veiling verlengd?

Een veiling wordt alleen verlengd als er in de laatste 5 minuten nog een bod wordt uitgebracht. Dit gebeurt om iedere bieder een eerlijke kans te geven om nogmaals het laatste bod te overbieden. Dit gebeurt bij alle veilingen.

 

Wat kan ik met een Autobod doen?

Met een Autobod kun je in één keer een bedrag bieden dat je maximaal voor een item zou willen betalen, zonder dat je moet wachten tot de veiling is afgelopen. Kijk ook bij "Hoe werkt het Autobod", zodat je weet wat er precies mogelijk is met een Autobod.

 

Wat is automatisch bieden?

Na het plaatsen van een Autobod wordt, indien nodig, automatisch je bod met het volgende minimumbod verhoogd, zodat je weer de hoogste bieder bent. Het systeem biedt tot aan het door jou aangegeven maximale bedrag.

 

Hoe werkt het Autobod?

Log in, klik de veiling waarop jij wilt bieden open en klik op 'Autobod instellen' , onder de knop 'Plaats bod'. Voer bij ''autobod'' het bedrag in dat jij maximaal voor een item wilt betalen en klik op 'Plaats autobod'. Als je nog niet de hoogste bieder bent, wordt er automatisch het volgende minimumbod (zichtbaar onder het huidige bod) geboden.

Voorbeeld: Een andere bieder dan jij heeft het hoogste bod op de veiling, €300. Jij wilt maximaal €320 bieden en stelt het Autobod in op €320. Het volgende minimumbod is dan €310. Namens jou wordt er dan €310 euro geboden, zodat jij de hoogste bieder bent. NB: Dit bedrag is exclusief 16% handlingkosten.

 

Wat gebeurt er als iemand een bod uitbrengt met hetzelfde bedrag als mijn Autobod?

Het eerstgeplaatste bod heeft voorrang. De betreffende bieder kan immers niet weten dat er door iemand anders een AutoBod is ingesteld.

 

Wat gebeurt er als iemand een bod uitbrengt dat hoger is dan mijn Autobod?

Het Autobod stopt met bieden als jouw maximale bod is bereikt. Wanneer iemand anders een bod doet dat hoger is dan jouw Autobod ben jij niet meer de hoogste bieder. Je ontvangt dan een e-mail dat je bent overboden.

 

Kan ik een Autobod uitbrengen als ik al het hoogste bod heb?

Ja, dat kan. Dit is erg handig als je het hoogste bod al hebt, maar je niet aanwezig kunt zijn tot de veiling afloopt. Wanneer er bij het aflopen van de veiling weer een bod wordt uitgebracht, biedt het Autobod direct hoger (tot jouw maximale bod) en ben jij alsnog de hoogste bieder.

 

Wat gebeurt er als mijn maximale Autobod lager is dan het volgende minimumbod?

Wanneer het maximale bedrag van jouw Autobod lager is dan het volgende minimumbod, wordt dat maximale bedrag geboden.

Voorbeeld: Je hebt een Autobod van €300 ingesteld. Iemand anders biedt €295. Namens jou wordt er dan €300 geboden, ook al is het volgende minimumbod op dat moment €305.

 

Kan ik meer dan één Autobod instellen?

Per item kun je maar één Autobod instellen. Je kunt voor meer items een autobod plaatsen.

 

Kan ik mijn Autobod intrekken?

Ja, er staat een knop "Stop autobod" op de pagina van het betreffende veilingitem.

 

Kan ik mijn Autobod verlagen?

Ja, je kunt het automatische bod verlagen door je Autobod in te trekken en daarna een nieuw Autobod te plaatsen. Je kunt het bod intrekken met knop "Stop autobod" op de pagina van het betreffende veilingitem.

 

Wie kan mijn Autobod zien?

Het maximale bod van jouw Autobod is niet zichtbaar voor andere bieders. Alleen in uitzonderlijke situaties waarbij het nodig is om het biedverloop te analyseren, kunnen medewerkers van Schenkhet je ingestelde Autobod bekijken.

 

Biedt mijn Autobod door in de verlenging?

Het Autobod blijft ook tijdens de verlenging van de veiling andere bieders overbieden tot aan het maximale bedrag van jouw Autobod.

 

Hoe kan ik bieden op een item met vaste prijs?

Sommige items op de veiling worden verkocht voor een vastgestelde prijs. Klik op de knop "Koop nu". Als jij de eerste bent, is het item voor jou.

 

Hoe kan ik een object of een dienst schenken?

Ga naar 'Item aanbieden', rechtsboven op de pagina. Via het uploadsysteem kun je gemakkelijk veilingitem(s) aan ons doorgeven. Alleen objecten met een taxatiewaarde van minimaal € 100 en diensten met een taxatie- of winkelwaarde van minimaal € 100 worden geaccepteerd. Sommige items worden bij voorbaat geweigerd voor de veiling. Klik hier voor de lijst met uitsluitingen.

 

Ik kan het goede doel van mijn keuze niet vinden

Schenken is alleen mogelijk aan deelnemende goede doelen. Dat wil zeggen: goede doelen die op de veilingsite worden genoemd. Omdat Schenkhet nieuw is, maar we al wel willen starten met de veiling, is het aantal goede doelen in de startfase beperkt. Het aantal zal naar verwachting snel toenemen.

 

Ik heb een object of dienst aangeboden. Wanneer wordt het beoordeeld?

Onze veilingmeesters beoordelen de aangeboden items. Binnen 2 weken ontvang je automatisch bericht of jouw aangeboden item is goedgekeurd voor de veiling.

 

Wanneer wordt mijn item geveild?

Het aanbod op de veiling wordt door de veilingmeesters met grote zorg samengesteld. Zodra het item ter veiling is ingepland, ontvang je automatisch een bericht, mits je bij 'Mijn profiel' hebt aangegeven dat je deze berichten wilt ontvangen.

 

Kan ik alle objecten of diensten schenken?

Alleen objecten en diensten met een taxatiewaarde van minimaal € 100 worden geaccepteerd. Sommige producten of diensten kunnen niet worden geveild. Klik hier voor een lijst met deze uitzonderingen.

 

Uitgesloten items

Objecten en diensten die altijd en bij voorbaat zijn uitgesloten
1. Alcohol, tabak, drugs, drugs-parafernalia, en claims over medisch gebruik
2. Dierlijke producten en menselijke resten
3. Gevaarlijke items: gevaarlijke stoffen en wapens
4. Items die aanzetten tot haat, haat steunen of verheerlijken
5. Illegale items, items die aanzetten tot illegale activiteit en wettelijk gereguleerde items
6. Internationaal gereguleerde items
7. Pornografie en inhoud voor volwassenen
8. Gewelddadige items: items die aanzetten tot geweld, geweld steunen of verheerlijken
 

Is er een minimum aantal foto’s dat ik moet aanleveren?

Er moet minimaal één foto van het item aangeleverd worden. Als je meerdere goede foto’s toevoegt, is het voor ons gemakkelijker om het item te beoordelen en kan het bovendien beter worden gepresenteerd op de veiling.

 

Mijn aangeboden item is niet geaccepteerd. Wat kan ik nu het beste doen?

Geen acceptatie betekent niet altijd dat het item geen waarde heeft. Je kunt het op een andere veiling of markt verkopen. Of je kunt het een nieuwe bestemming geven via een kringloopwinkel. Mocht je het idee hebben dat je item ten onrechte is afgekeurd en dat het juist heel geschikt is om op Schenkhet geveild te worden, dan kun je het nogmaals ter beoordeling aanbieden. Je dient het hiervoor opnieuw aan te bieden. Check eerst of het item niet op de lijst met uitsluitingen voorkomt.

 

Hoe weet ik hoeveel mijn schenking heeft opgebracht voor het goede doel?

Het hoogste bod dat op je item is uitgebracht, is terug te vinden bij ‘Mijn schenkingen’. Er gaat 81% van de opbrengst naar het goede doel. De overige 19% is ter dekking van de veiling- en handlingkosten. Als je ervoor hebt gekozen om het veilingitem te laten halen en de ophaalkosten af te trekken van de opbrengst, dan wordt het bedrag van het hoogste bod verminderd met die ophaalkosten.

 

Mijn schenking is niet verkocht. Wat gebeurt er nu?

Als je item bij de eerste keer op de veiling niet wordt verkocht, zijn er de volgende mogelijkheden:

  1. Het wordt op een later tijdstip nogmaals geveild.
  2. Het wordt buiten de veilingwebsite om verkocht.
  3. Het item blijkt niet verkoopbaar te zijn. In overleg met het goede doel zoekt Schenkhet naar een herbestemming. Denk bijvoorbeeld aan kringloopwinkels.

Het goede doel waaraan jij je item hebt geschonken, bepaalt uiteindelijk wat ermee gaat gebeuren teneinde een maximale opbrengst te genereren.

Als je hebt aangegeven dat je deze e-mails wilt ontvangen, krijg je van ons bericht over de opbrengst van je schenking. Als het wordt herbestemd, kan dat een symbolisch bedrag zijn. NB het is niet mogelijk om een schenking terug te krijgen.

 

Waarom wordt ik gevraagd de beschrijving van mijn schenking aan te vullen?

Het is niet verplicht om alle velden in te vullen, maar met de juiste informatie kan Schenkhet een betere beschrijving op de website geven en er beter een passend startbod aan toekennen. Zo wordt de kans op verkopen tegen een goede opbrengst groter.

 

Bij “Mijn schenkingen” staat ‘incompleet’ bij een item. Waarom?

Dit betekent dat de beschrijving waarmee je het item hebt ingediend niet toereikend is om het te beoordelen. Bij het bericht hierover geven we meestal een korte toelichting. Zo kan het zijn dat de foto niet scherp genoeg is of dat een datering (belangrijk voor de waarde van het item) ontbreekt. Zodra je de beschrijving hebt aangevuld, kun je het opnieuw ter beoordeling aanbieden.

Ga naar "Mijn schenkingen", klik op de titel van het betreffende item en vul de beschrijving aan met tekst en/of foto’s. Aanvullingen kunnen ook worden doorgegeven via de link in de e-mail over de ontoereikende beschrijving.

 

Is het mogelijk om een complete inboedel te schenken?

Dat hangt van een aantal factoren af. Neem in dit geval contact met ons op voor overleg.

 

Maakt Schenkhet zelf ook foto's van de schenkingen?

Als jouw foto’s niet van voldoende kwaliteit zijn voor de online veiling, dan maakt Schenkhet nieuwe foto's van het item. Zo komt het item beter tot zijn recht op de veiling.

 

Verandert Schenkhet de beschrijving van mijn schenking?

Soms verandert Schenkhet de beschrijving. Dat kan om verschillende redenen wenselijk zijn. Een belangrijke reden is dat we het item tegen de hoogst mogelijke opbrengst verkopen.

 

Hoe kan ik de bestemming van mijn schenking wijzigen?

Ga naar "Mijn schenkingen" en klik op de titel van het betreffende item. Je komt dan bij de uitgebreide beschrijving van je veilingitem, met onder andere de bestemming. Hier kun je de bestemming wijzigen.

Tot het moment dat het item naar Veilet bv is gebracht of er een transport is ingepland voor het ophalen bij jou thuis, kan de bestemming van het item nog worden veranderd. Daarna kan dat niet meer.

 

Hoe kan ik als bedrijf items schenken?

Als je een relatief klein aantal items wil aanbieden, kun je gebruik maken van de knop "Item aanbieden". Wil je echter een groter aantal items schenken, neem dan contact op met Schenkhet om te overleggen wat de beste manier van aanbieden is.

 

Kan de schenker de waarde van een dienst bij de Belastingdienst opgeven als een gift?

Nee, het bedrijf dat de dienst aanbiedt op Schenkhet mag de waarde van de dienst doorgaans niet aftrekken van de VPB. Ook de particulier die een dienst aanbiedt op Schenkhet mag de waarde van de dienst doorgaans niet aftrekken van de inkomstenbelasting. Een uitzondering hierop vormen diensten die een aantoonbare winkel- of cataloguswaarde hebben. Die winkel- of cataloguswaarde laat je bijvoorbeeld zien aan de hand van een prijslijst.

 

Kan schenker de waarde van een object bij de Belastingdienst opgeven als een gift?

Ja, bedrijven en particulieren kunnen de taxatiewaarde van het object aftrekken van de inkomstenbelasting of VPB. Dat kan omdat de opbrengst van je schenking naar een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) gaat.

De taxatiewaarde hoeft niet hetzelfde te zijn als het bedrag waarvoor het object wordt verkocht.

 

Welk document kan ik voor de belastingaftrek gebruiken?

Als je schenking wordt geaccepteerd voor de veiling, ontvang je een e-mail van ons met daarin opgenomen de taxatiewaarde. Deze e-mail kun je voor de belastingaangifte gebruiken.

Een andere mogelijkheid is bij "Mijn schenkingen" een belastingdocument te downloaden. Hierin zijn de taxatiewaarden per item opgenomen.

 

Hoe weet ik wanneer mijn schenking bij mij wordt opgehaald?

De item(s) worden binnen twee weken bij je opgehaald. De vervoerder neemt telefonisch of per e-mail contact met je op over het tijdstip van ophalen. Het is niet mogelijk om zelf vooraf afspraken te maken over het ophalen.

 

Moet ik thuis zijn voor het ophalen van mijn schenking?

Dat is niet altijd nodig en hangt af van de aard van het item. Afspraken hierover kun je maken op het moment dat de vervoerder contact met je opneemt. Het is dus niet mogelijk om de vervoerder hierover zelf te benaderen.

 

Moet ik mijn schenking zelf inpakken voordat die opgehaald wordt?

Schenkhet stelt het zeer op prijs als je de schenking zelf inpakt voordat de vervoerder die komt ophalen. Dit bespaart tijd en kosten bij het ophalen en komt dus ten goede aan de opbrengst voor het goede doel. Om je hierbij te helpen, hebben we een aantal handige tips voor het inpakken voor je op een rij gezet.

 

Mijn schenking is groot en zwaar. Hoe komt Schenkhet het bij mij ophalen?

We regelen altijd passend vervoer voor je schenking. We werken samen met verschillende vervoerders. Als je item groot en/of zwaar is, kun je dat aangeven op het moment dat de betreffende vervoerder contact met je opneemt. Het is niet mogelijk om de vervoerder hierover zelf te benaderen.

 

Hoe kan ik de transportkosten betalen?

Als je er voor kiest je schenking op te laten halen door Schenkhet, zijn er twee manieren om te betalen:

  • De kosten worden afgetrokken van de veilingopbrengst van jouw schenking.
  • Je betaalt de kosten apart. Je ontvangt een e-mail met een betaallink. Je kunt betalen via iDeal of via een overboeking. Je ontvangt een factuur na betaling. Het is ook mogelijk via "Mijn bestellingen" te betalen.

Indien de ophaalkosten nog niet zijn voldaan op het moment dat het item is verkocht, dan worden de kosten automatisch van de veilingopbrengst van je item afgetrokken.

 

Op welke tijdstippen kan ik schenkingen afleveren bij Schenkhet?

Dit kan elke woensdag tussen 13:00 en 16:00. Het adres is:

Schenkhet / Veilet bv

Tarweweg 1H

6534 AM Nijmegen

 

Kan ik mijn schenking zelf afleveren bij de hoogste bieder?

Nee, dat is niet mogelijk. Schenkhet wil aan alle gebruikers een vlekkeloze service bieden. Hiervoor is het nodig dat alle geveilde items daadwerkelijk in het magazijn van Schenkhet zijn.

 

Kan ik mijn schenking ook zelf opsturen naar Schenkhet?

Ja, dat kan. In sommige situaties zal dit de meest geschikte manier zijn om een item bij het magazijn van Schenkhet te krijgen.

Zendingen kunnen geadresseerd worden aan:

Veilet bv, t.a.v. Schenkhet

Tarweweg 1H

6534 AM Nijmegen

 

Hoe kan ik mijn schenking het beste verpakken?

Tips voor het verpakken van je schenking:

  1. Wikkel zo mogelijk alle kwetsbare gedeeltes in met plastic bubbelfolie.
  2. Voorkom krassen door karton aan de buitenzijde vast te plakken.
  3. Zorg dat er geen onderdelen kunnen bewegen tijdens het vervoer; verpak desnoods de verschillende onderdelen apart.
  4. Probeer te zorgen dat je pakket niet zwaarder is dan 20 kilo.

Betaalmethodes

Betalen kan via iDEAL of met een overboeking. Per e-mail wordt de betaallink naar je toegestuurd. Het is ook mogelijk via je account betalen. Dit kan in het onderdeel "Mijn bestellingen".

Betaalstatus

De betaalstatus kun je zien bij "Mijn bestellingen". Wanneer je via overboeking hebt betaald, kan het even duren voordat het systeem de betaling heeft verwerkt. Is de status van jouw item na 3 werkdagen nog niet veranderd, neem dan contact met ons op.

Wat gebeurt er als ik niet op tijd betaal?

Na het winnen van een item heb je precies vijf dagen (5x24 uur) de tijd om te betalen. Als de betalingstermijn is overschreden, ontvang je een herinnering per e-mail. Als betaling uitblijft, ontvang je na 1 week opnieuw een herinnering. We sturen maximaal 2 herinneringen, telkens met tussenpozes van 1 week. Als er daarna nog niet is betaald, behoudt Schenkhet zich het recht voor om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen.

Kan ik betalen met een buitenlands rekeningnummer?

Ja, dat kan. Met IBAN zijn internationale betalingen net zo gemakkelijk te doen als binnenlandse betalingen. Let er altijd op dat je het factuurnummer vermeldt. De facturen vind je op de pagina ''Mijn bestellingen''.

Waarom staat er bij betaling "Mollie"?

Mollie is de betaalprovider van Schenkhet. Alle iDeal- betalingen en overboekingen worden door Mollie verzorgd. Kijk voor meer informatie op www.mollie.com

Waarom staat er bij betaling "Veilet bv"?

Schenkhet is onderdeel van Veilet bv. De betalingen van Schenkhet lopen via de onafhankelijke rekening Stichting Veilet Payments. De rekening staat garant voor transparantie en solide doorstroom naar de goede doelen.

Facturen

Na betaling kun je de factuur downloaden bij "Mijn bestellingen". Dit is meteen het bewijs van je betaling.

Kan ik het aankoopbedrag bij de belastingdienst opgeven als een gift?

Nee, dat kan niet. Je koopt iets en daar staat een vergoeding tegenover, daarom beschouwt de Belastingdienst je bijdrage aan een goed doel niet als een gift.

Verzendkosten

De verzendkosten verschillen per item en zijn onder andere afhankelijk van formaat en gewicht. Je vindt de verzendkosten op het tabblad "Afhandeling", op dezelfde pagina waar je een bod op het item kunt uitbrengen. Als het item niet verzonden kan worden, staat het ook op dit tabblad vermeld.

Om je een indicatie van mogelijke verzendkosten te geven:

  • Items tot 30 kg, die niet kwetsbaar zijn en die we met een pakketdienst verzenden: € 9,50 per item
  • Items tot 150 cm, die kwetsbaar zijn en die we met een koerier verzenden: € 35,- per item
  • Items langer dan 150 cm, die we met een koerier verzenden: € 82,50 per item
 

Veilingitems: objecten en/of diensten

Een tastbaar veilingitem is een object. Denk aan meubilair, sieraden, kunst, fietsen, e.d.

Niet-tastbare items zijn diensten. Denk aan vakanties, dagactiviteiten, workshops, cursussen, e.d.

Je kunt zelf aangeven of je item een object of een dienst is, maar dit is niet verplicht. Uiteindelijk bepaalt Schenkhet voor elk item of het object of een dienst is.

Heel soms is een item een combinatie van een object en een dienst; ook dit geeft Schenkhet aan.

 

Hoe krijg ik mijn gewonnen item thuis?

Je kunt kiezen of je je gewonnen item wilt komen ophalen in ons depot in Nijmegen, of dat je het wilt laten verzenden. Wij kunnen ervoor zorgen dat het item wordt thuisbezorgd. Klik hier voor uitleg over de kosten die daaraan verbonden zijn. We werken met verschillende koeriersbedrijven samen en kiezen per item voor de meest geschikte en voordeligste optie.

 

Heb ik garantie?

Op de meeste veilingobjecten zit geen garantie. Als dat wel het geval is, melden we dit in de beschrijving van het betreffende item.

 

Kan ik mijn gewonnen item zelf komen halen bij Schenkhet?

Ja, dat kan. Als Schenkhet de betaling heeft ontvangen, kun je je veilingitem(s) afhalen. Ter plekke betalen is niet mogelijk.

Afhalen is uitsluitend mogelijk op woensdagen tussen 13:00 en 16:00. Je hoeft niet te laten weten wanneer je komt. Neem wel een kopie van je factuur mee.

Afhaaladres:

Schenkhet / Veilet bv

Tarweweg 1H

6534 AM Nijmegen

 

Hoe lang bewaart Schenkhet mijn gewonnen item(s)?

Tot maximaal drie weken na de veiling bewaren we je item(s) gratis. Daarna worden er opslagkosten in rekening gebracht.

 

Hoe kan ik mijn gewonnen dienst verzilveren?

Je ontvangt na betaling een e-mail met daarin de contactgegevens van de aanbieder van de dienst. Neem zelf contact met de aanbieder op en spreek samen af hoe en wanneer de dienst geleverd gaat worden. We sturen de aanbieder van het item een e-mail met jouw contactgegevens (naam, e-mailadres en telefoonnummer).

 

Wat is herroepingsrecht?

Het recht om binnen 14 dagen zonder opgave van redenen jouw overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop je zelf of een door jou aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.

 

Wat zijn de uitzonderingen op het herroepingsrecht?

Onderstaande producten zijn uitgesloten van het herroepingsrecht:

  • Producten vervaardigd conform instructies van de consument (maatwerk);
  • Producten die kunnen bederven binnen de bedenktermijn;
  • Makkelijk kopieerbare producten indien de verzegeling is verbroken, zoals games, dvd's en cd's;
  • Losse kranten en tijdschriften (geen abonnementen);
  • Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van een consumentenkoop, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na dertig dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de handelaar geen invloed heeft;
  • Producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.

Onderstaande diensten zijn uitgesloten van het herroepingsrecht:

  • Diensten betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding, te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode. Dit zijn bijvoorbeeld reizen, evenementen, tickets, e.a.;
  • Weddenschappen en/of loterijen.
 

Wat moet ik doen om gebruik te maken van het herroepingsrecht?

Om het herroepingsrecht uit te oefenen, dien je Schenkhet schriftelijk of per e-mail via een ondubbelzinnige verklaring op de hoogte te stellen van je beslissing de overeenkomst te herroepen. Wij zullen je dan onverwijld per e-mail of schriftelijk een ontvangstbevestiging van de herroeping sturen.

Je dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval binnen 14 dagen na de dag waarop je het besluit de overeenkomst te herroepen aan ons hebt medegedeeld, aan ons Schenkhet, Tarweweg 1H, 6543 AM Nijmegen terug te zenden of te overhandigen.

Je ontvangt je betalingen betreffende het retourgezonden item die je tot op dat moment hebt gedaan, inclusief de veiling- en handlingkosten onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van je beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug, mits de betreffende goederen weer in ons bezit zijn. Niet terugbetaald worden de eventuele extra kosten als gevolge van je keuze van levering anders dan de door ons geboden goedkoopste standaardlevering.

Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke transactie hebt verricht, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd; er worden voor zulke terugbetalingen geen kosten in rekening gebracht. Terugbetaling vindt plaats nadat we de items hebben terugontvangen of nadat je hebt aangetoond dat je de goederen hebt teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip het eerst valt.

 

Wie betaalt de verzendkosten bij herroepen?

De directe kosten van het terugzenden van de goederen komen voor jouw rekening. Het terugzenden is op risico van koper. Wij raden daarom altijd aan het pakket aangetekend te versturen. Objecten die per koerier zijn bezorgd, moeten ook per koerier worden teruggezonden in verband met voorkomen van beschadigingen. De kosten zijn afhankelijk van het soort object en de afmetingen.

 

Hoe krijg ik mijn aankoopbedrag terug?

Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke transactie hebt verricht, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd; er worden voor zulke terugbetalingen geen kosten in rekening gebracht. Terugbetaling vindt plaats nadat we de items hebben terugontvangen of nadat je hebt aangetoond dat je de goederen hebt teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip het eerst valt.

 

Ben ik aansprakelijk voor waardevermindering?

Je bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen.

 

Wat zou ik kunnen schenken?

Je kunt objecten met een taxatiewaarde van minimaal €100 en diensten met een taxatie- of winkelwaarde van minimaal €100 schenken.
Tastbare items, objecten, die goed geveild kunnen worden zijn bijvoorbeeld kunst, antiek, sieraden, beelden, fietsen, auto's, caravans, verzamelingen, e.d.
Niet-tastbare items, diensten, die graag gekocht worden zijn: vakanties, dagactiviteiten, workshops, cursussen, concert, een etentje in restaurant of thuis met beroemde kok, enz, enz.

 

Kan ik ook potentiële schenkers op de hoogte brengen van Schenkhet?

Ja, dat kan zeker. Als je hierbij onze hulp kunt gebruiken, neem dan contact met ons op.